×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1403/05/29 - 12:28
  • بازدید : 33
  • تعداد بازدید : 33
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
تاثیرات اشعه فرابنفش بر روی کودکان

تاثیرات اشعه فرابنفش بر روی کودکان

خطرات و راه های جلوگیری از آن

به طور کلی باید بین بهار و اوایل پاییز که پرتوهای خورشید در حالت شدید هستند...

تاثیرات اشعه فرابنفش بر روی کودکان|خطرات و راه های جلوگیری از آن؟
به طور کلی باید بین بهار و اوایل پاییز که پرتوهای خورشید در حالت شدید هستند، مراقبت ها را افزایش داد. در مناطق گرمسیری و نزدیک به خط استوا بسته نوع پوست شما ممکن است محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در تمام طول سال ضروری باشد. اشعه یو وی کمی در ساعات اولیه صبح یا اواخر بعد از ظهر به زمین می رسد اما میزان یو وی می تواند در هنگام ظهر بسیار بالا باشد.
لباس بهترین مانع را در برابر نور خورشید ایجاد می کند. به عنوان مثال کلاه با لبه پهن، کفش و عینک آفتابی استاندارد از ملزومات حفاظت از نور خورشید در فصول گرم سال به شمار میروند. برخی از پارچه های یو وی با برچسب گذاری لباس به نام «فاکتور محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش» یا (UPF) موجود هستند. UPF یک مقیاس از حفاظت تامین شده به وسیله یک لباس در برابر پرتوهای فرابنفش در محدوده یو وی A و B است. هر قدر میزان فاکتور محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش بیشتر باشد، اشعه یو وی کمتری به پوست می رسد و محافظت بهتری در برابر آفتاب سوختگی و سایر اثرات مضر ناشی از آن خواهد داشت. 
حفاظت از نوزادان و کودکان در برابر آفتاب بسیار مهم است و بهتر است در ساعاتی از روز که میزان اشعه UV خورشید، بالا است آنها را از منزل بیرون نبرده یا حداقل در سایه حرکت دهند.همچنین استفاده از ضدآفتاب های مخصوص برای نوزادان و کودکان که مواد تشکیل دهنده آنها طوری است که تحریکی برای پوست و چشم ایجاد نمی‌کند.
بنابر اعلام مرکز حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت، استفاده از عینک های آفتابی می تواند راه آسانی برای جلوگیری از آب مروارید باشد و مدل عینک  باید طوری باشد که گستردگی مناسبی را برای حافظت از چشم ایجاد کند، همچنین باید عینک های آفتابی دارای برچسب هایی برای حفاظت از UV نوع A و نوع B باشند.
 استفاده از لباس و کلاه یک راه خوب برای محافظت در برابر اشعه UV است که مانند کرم‌ها نیاز به تمدید دوباره ندارد لباس‌ها نیز بهتر است گشاد، یقه دار و آستین بلند باشند تا محافظت بیشتری ایجاد کنند همچنین رنگهای تیره حفاظت بیشتری می دهند هرچند که حرارت بیشتری را به خود جذب می کنند.
 با کلاه می‌توان حفاظت بسیار عالی در برابر آفتاب برای صورت، چشم ها، بینی، لب‌ها، گوش‌ها، گردن و حتی شانه‌ها ایجاد کرد. کلاه در حفاظت نواحی رایج برای سرطان پوست، بسیار مهم است، و بهتر است کلاهی را انتخاب کنند که بزرگ بوده و سایه کافی را برای شما ایجاد کند و دارای بافت محکم و فشرده باشد.
به دلیل حساس بودن ساختار بدنی و چشمی کودکان، آسیب پرتوهای فرابنفش در این گروه سنی به مراتب شدیدتر از افراد بزرگسال است.
همچنین چشم کودکان به دلیل آن که در محیط‌های باز از قبیل محل بازی، مدرسه، استخر در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار می‌گیرد از یک سو و از سوی دیگر به دلیل ظریف‌تر و حساس‌تر بودن ساختار چشمی در فصول مختلف سال به ویژه در تابستان نسبت به اشعه UV خورشید بیشتر آسیب‌پذیر است. به همین دلیل  توصیه میشود نهاد ها نسبت به اجباری کردن استفاده از عینک‌های آفتابی کودکان از طریق مهدهای کودک و مدارس اقدام کنند.
از عوارض کوتاه مدت پرتوهای فرابنفش میتوان خشکی و تحریک چشم، احساس سوزش چشم و را نام برد. همچنین مجاورت در برابر نور خورشید در بلندمدت موجب آب‌ مروارید، ضایعات لکه زرد ته چشم، پیروی زودرس بافت‌های اطراف چشم و سرطان‌های پوست می‌شود، بنابراین ضروری است کودکان در فضاهای باز از عینک‌های مناسب محافظ پرتو UV استفاده کنند..

 

  • گروه خبری : اخبار سایت
  • کد خبر : 145426
کلید واژه
تنظیمات قالب